Blar i NTNU Open på forfatter "Skoglund, Kjell Arne"
-
A Study of some Factors in Mechanistic Railway Track Design
Skoglund, Kjell Arne (Dr. ingeniøravhandling, 0809-103X; 2002:54, Doctoral thesis, 2002)This thesis is composed of three main parts: The first part that uses classic track models as a basis for further developments, the second part that deals with constitutive behaviour of granular materials and the third ... -
Economic and technical assessment of hydrogen and fuel cells opportunities in the Norwegian transport sector
Hubert, Karel Ludovic (Master thesis, 2015)Because of the environmental pressure concerning both global and local pollution new ways of using energy are under study. Given that the Norwegian transport sector is a significant contributor to those pollutions at the ... -
Evaluation of Norwegian gradation based regulation for frost susceptibility of crushed rock aggregates in roads and railways
Loranger, Benoit; Kuznetsova, Elena; Hoff, Inge; Aksnes, Jostein; Skoglund, Kjell Arne (Chapter, 2017)Norwegian road and railway construction practice has significantly changed during the last 40 years due to the replacement of natural gravel by crushed rock material as main aggregates in base, sub-base and frost protection ... -
Hvor skal godstrafikken gå i framtiden; - Østfoldbanen Vestre eller Østre linje, separasjon eller blanding av gods- og persontrafikk?
Tovås, Ove (Master thesis, 2015)Østfoldbanen Vestre linje Ski - Moss Sarpsborg - Halden skal som en del av IC-utbyggingen på Østlandet bygges ut med dobbeltspor på hele strekningen, og for en maksimalhastighet opp til 250 km/h. Det er forutsatt at det ... -
Hvordan unngå uforutsette driftsavvik - Hva er årsaken til at oppetiden reduseres og hva kan gjøres av tiltak.
Korsgård, Sigbjørn (Master thesis, 2015)Jernbaneverket blir målt på flere parametere når det gjelder leveranse både til den enkelte togoperatør, men også til samfunnet. Denne oppgaven fokuserer på hva infrastrukturen yter opp mot det som er satt som formelle ... -
Innføring av lean i Jernbaneverket - Påvirker lean oppetid og sikkerhet
Martin, Siv Kåsa (Master thesis, 2016)I tildelingsbrevet fra Samferdselsdepartementet 23.12.14 fikk Jernbaneverket bla i oppgave å identifisere, redusere og fjerne tidstyver for å effektivisere driften. Som tilsvar på dette ble det bestemt av Gorm Frimannslund ... -
Iskjøving i grøfter og skjæringer langs veg og jernbane - Prosesser, årsaker og forebyggende tiltak
Liereng, Andrea (Master thesis, 2016)Oppgaven handler om iskjøving i skjæringer og grøfter langs veg og jernbane. Målet med oppgaven er å gi leseren større forståelse av fenomenet og vise hvordan forebyggende tiltak kan redusere problemene med iskjøving. ... -
Mechanical Characterization of Quarry Fines for Road Frost Protection Layers
Økern, Jonas (Master thesis, 2020)Formålet med dette studiet er å vurdere de mekaniske egenskapene til tilslags-finstoff, for å evaluere potensialet av å benytte materialet i frostsikringslag i veier. Tilslags-finstoff er underutnyttede overskuddsmaterialer, ... -
Sporgeometrisk utforming av separat godsbane til Alnabru godsterminal
Milde, Erik Due (Master thesis, 2016)Oppgaven er skrevet på bakgrunn av konsekvensutredningen for godsforbindelse til Alnabru godsterminal. Konsekvensutredningen anbefaler et alternativ med tunnel mellom Bryn/Alnabru og Kolbotn, eller lengre sør på Østfoldbanen, ... -
Tilkobling av Fornebubanen
Sheikh, Muzammil Navid (Master thesis, 2015)Befolkningsvekst, urbanisering og økende antall arbeidsplasser i oslo-området generer behov for utbygging av baneløsning til Fornebu. Flere av de store firmaene i Norge har etablert seg på Fornebu slik som Aker Solution, ... -
Vedlikeholdsstrategi på Nordlandsbanen
Bygd, Jarle (Master thesis, 2015)Jernbaneverket har i sin handlingsplan for 2014 2023 bestemt at oppetiden, dvs den tiden jernbanesporet er tilgjengelig for togtrafikk, skal økes for hele Jernbaneverket. Dette betyr at alle baner i Jernbaneverket, også ...